Op school werken heel veel mensen. Mensen die erg veel van elkaar verschillen. Er zijn kinderen, die van alles leren. School is dus een omgeving om te leren. Er zijn leerkrachten, die aan kinderen van alles leren. School is dus ook een werkomgeving voor meesters en juffen. Kinderen worden naar school gebracht en weer opgehaald. School is dus een oord waar op bepaalde tijdstippen heel veel moeders, vaders, opa’s, oma’s, tantes, ooms, oppassen en buurvrouwen komen en gaan. Er zijn medewerkers, die kinderen, leerkrachten en ouders helpen om hun werk goed te kunnen doen. School is dus ook nog een werkomgeving voor schooldirectieleden, administratieve medewerkers, conciërges, zorgverleners, schoonmakers, etc. En soms zijn scholen ook een omgeving voor presentatie, vergaderen, opvang, recreatie, zelfs stemmen… Met zoveel functies in 1 gebouw is het een hele uitdaging om het iedereen naar de zin te maken. Een leuke uitdaging, maar hoe doe je dat?
Allereerst maar eens uitzoeken wat maakt dat je goed kunt leren of goed kunt werken. Ligt het aan de talenten van het kind, de leerkracht of misschien de lesmethodes en het schoolsysteem? Wie zal het zeggen, wellicht een combinatie van al deze factoren. Hoe dan ook, vaak wordt nauwelijks gekeken naar wat de omgeving en de spullen bijdragen aan een prettige leer of werkomgeving. Hoe de ruimte en inrichting past bij kinderen, leerkrachten en hun taken. Of ze ondersteund worden door de juiste hulpmiddelen op de juiste plaats. Om tot een optimaal ingerichte werk- en leerplek te komen zou je je eigenlijk van ieder gebruiksvoorwerp in die omgeving moeten afvragen wat daarvan de functie is. En of dit nu dan ook de beste vorm en plaats heeft!
Welkom op dit blog!
Mijn uiteindelijke doel is informatie te geven aan leerkrachten, schoolbesturen, ouders over de mogelijkheden die zij hebben om in hun bestaande schoolgebouw -op een eenvoudige manier en vaak niet kostbaar- een betere leer- en werkomgeving te creëren voor zichzelf en hun kinderen.