Peter de Beenmeter
Peter de Beenmeter is een hulpmiddel bedoeld voor kinderen en leerkrachten op de basisschool waarmee de lengte van het onderbeen en bovenbeen gemeten kan worden. Het advies voor de best passende stoelzittinghoogte is door de schaalverdeling op het meetlint direct en eenvoudig af te lezen.
Schoolmeubilair is volgens de meest recente norm voor schoolmeubilair beschikbaar in 7 verschillende hoogtematen en deze maten zijn kleur-gecodeerd. Naast het meetlint Peter de Beenmeter, zijn er meer hulpmiddelen voor het juist aanmeten van schoolmeubilair waaronder een kleurcoderingsstickers voor ouder schoolmeubilair dat nog niet kleur-gecodeerd is, diverse meetbladen voor leerkracht en leerling en een digitale rekenmodule voor ondersteuning van het logistieke proces.
Hoe Peter tot stand kwam
Peter de Beenmeter is een vernieuwde en verbeterde versie van de oorspronkelijke ‘Peter de Onderbeenmeter’. Peter de Onderbeenmeter en het bijbehorende instructieboekje ‘Schoolmeubilair, hoe zit dat?’ werden in 2006 gepubliceerd en kwamen voort uit een samenwerkingsverband tussen de NVS (Nederlandse Vereniging Schoolmeubelfabrikanten, inmiddels opgeheven), NEN (Nederlands Normalisatie Instituut) en TU Delft in de vorm van een afstudeerproject en daaruit volgende spin-offs. Uit eerder gepubliceerd onderzoek van de TU Delft bleek dat voor de ‘lange’ Nederlandse leerling populatie een extra hoogtemaat te verdedigen viel (Molenbroek ea, 2003). Toen in 2006 een nieuwe Europese norm voor schoolmeubilair tot stand kwam, werd hierin deze extra hoogtemaat opgenomen, als ook een nieuwe aanmeetprocedure op basis van de onderbeenlengte. Eerder was een aanmeetmethode op basis van totale lichaamslengte gangbaar, wat ergonomisch gezien een minder nauwkeurige ‘fit’ oplevert.
Het ontwerp en de naam voor de originele Peter de Onderbeenmeter werden in het kader van genoemde afstudeeropdracht bedacht door Masja Notenboom. Zij is momenteel werkzaam als zelfstandig research consultant (Masja Notenboom | Design & qualitative research).