Vrijwel iedere school in Nederland heeft schoolmeubilair in verschillende hoogtematen. Maar dat betekent helaas niet dat alle kinderen op school allemaal automatisch ook goed zitten… Een kleine persoonlijke anekdote:
Kind: “Mama, ik zit niet zo lekker”
Ik: “Dat is ook niet zo gek, je benen bungelen: je tafel en stoel zijn te hoog. Zeg jij dat tegen de juf? Zij heeft vast wel een lagere tafel en stoel voor je.”
Een paar dagen later heeft Kind zelf een lagere stoel geregeld…maar nog geen lagere tafel…
Juf ’s ochtends tegen Kind: “We moeten zo voor jou op zoek naar een hogere stoel, want je zit nu wel een beetje te laag”
Kind tegen juf – beetje boos: “Nee juf, ik moet geen hogere stoel, ik moet een lagere tafel !!”
In dit geval had het kind in kwestie een beetje voorkennis 😉 Maar meestal is dat niet zo. De stoelen en tafels die in de klas staan worden verdeeld en meestal krijgen lange kinderen de hoogste tafels en stoelen. Maar eigenlijk zou voor ieder kind apart gekeken moeten worden welke maat nodig is. Maar hoe bepáál je nou wat de juiste maat is? Waar let je dan op en hoe vaak moet je eigenlijk controleren of het meubilair nog goed past? Want kinderen groeien natuurlijk…
Onderbenen meten
Met Peter de Onderbeenmeter kun je eenvoudig opmeten welke maat tafel en stoel past.
Peter maakt kinderen vertrouwd met het feit dat iedereen verschillend is, en dat het niet uitmaakt of je groot of klein bent. Maar dat je gewoon een stoel en tafel nodig hebt die bij jou passen.
De onderbeenlengte -niet de lichaamslengte (!)- bepaalt welke stoelhoogte een kind nodig heeft. In de Europese norm NEN-EN 1729 worden zeven maatvoeringen voor combinaties van tafels als stoelen beschreven, aangeduid met een code en een kleur. Gecertificeerd schoolmeubilair voldoet aan deze norm. Peter de Beenmeter kan gebruikt worden voor stoelen die gemaakt zijn volgens deze norm of de voorloper van deze norm.
Peter de Onderbeenmeter
In minder dan een uur is een klas gemeten, het kost dus helemaal niet zo veel tijd. Ieder kind weet na de meting precies welke ‘kleur’ (maat) tafel en stoel hij/zij nodig heeft. Als alle groepen tegelijk meten, kunnen er meestal voldoende leerlingsets doorschuiven en zit ieder kind weer spoedig op goed passend meubilair.