Netjes op een rij…
Typerend is dat wanneer beeldschermwerkplekken voor kinderen ingericht worden, dit vaak een rijtje beeldschermen betreft, met een mooie lange slanke plank als tafel en krukjes zonder rugleuning om op te zitten. Prachtig gezicht, al die schermen netjes op een rij. Het ziet er keurig uit en neemt niet veel ruimte in.
Maar het betekent helaas ook dat kinderen van verschillende lengten gedwongen worden om hetzij aan een te lage, hetzij een te hoge tafel te werken. “Geeft niet, kinderen zitten er vaak toch niet de hele dag op de computer te werken, en bovendien bewegen ze de hele tijd” kun je ertegenin brengen. En dat is waar. Maar het is geen goed voorbeeld voor later natuurlijk. En bovendien zítten ze er dan wel misschien niet zo lang, áls ze er zitten, dan vaak wel uiterst geconcentreerd, helemaal opgeslokt door wat ze zien. Statisch zitten dus, en doe je dat maar lang genoeg achter elkaar, zeker in een slechte houding, dan krijg je daar lichamelijke ongemak en klachten van.
Ergonomische krukjes…maar ja, die helpen niet echt als je beeldscherm, muis en toetsenbord veel te hoog staan.
Bestaan er goede beeldschermwerkplekken voor kinderen op de basisschool?
Dat is wel de vraag. Het is in principe niet moeilijk om tot een goede inrichting van beeldschermwerkplekken voor kinderen te komen. En het hoeft ook niet veel te kosten. Het lastige is dat er per groep vaak enkele beeldschermwerkplekken zijn, die gedeeld moeten worden. Er zal een grote variatie in onderbeenlengtes zijn binnen de groep en daardoor heb je stoelen met verschillende zithoogtes nodig.
Werken op de computer, met z’n drieën naast elkaar, op krukjes…
Rugsteun
Daarnaast is een goede rugsteun van belang bij beeldschermwerken, om te voorkomen dat kinderen ‘inzakken’ en langdurig met een gebogen rug zitten. Maar misschien nog wel belangrijker is een goede ondersteuning van de armen. Aanschaf van dure kinderbureaustoelen voorzien van armleuningen is daarvoor helemaal niet nodig. Een heel eenvoudig alternatief is namelijk ‘het leunen met de armen op de tafel’. Maar dáár is heel vaak geen ruimte voor, bijvoorbeeld omdat de tafel onvoldoende diep is, helemaal vol ligt met toetsenborden of computerkasten.
Prachtig en vreselijk
In de praktijk bestaan die goede beeldschermwerkplekken voor kinderen dus meestal niet. Sterker nog, ik kom regelmatig afbeeldingen tegen van scholen die als voorbeeld gesteld worden voor hun prachtige ‘innovatieve’ inrichting, en dan toch weer heel bedroevende computerwerkplekjes laten zien. Hoe mooi gestyled ze soms ook zijn…
Werken op de computer, met allen naast elkaar, op krukjes…
Werken op de computer aan een véél te hoge tafel die véél te ver van je af staat…
Trein – zucht- banken
Treinbanken zijn mateloos populair bij groot en klein. Iedereen houdt van zachte kussens, lekker knus samen zitten. Heerlijk. Logisch ook dat iedereen ze vervolgens gebruikt als beeldschermwerkplek. Maar voor kinderen betekent dit vaak: werken op de computer aan een véél te hoge tafel die véél te ver van je af staat. Niet echt comfortabel, niet erg ergonomisch. Wél mooi om te zien, natuurlijk. En daarom ook in een inspiratieboek voor speel en leerplekken van nu gezet. Zucht.
Wat bied ik?
Ik inventariseer eerst hoe de beeldschermwerkplekken op school ingericht zijn. Op basis daarvan kan ik scholen op maat advies geven over eventuele verbeteringen en bijvoorbeeld adviseren over de juiste hoogte-instellingen per leeftijdsgroep. Ik maak daarbij het liefst zo optimaal mogelijk gebruik van de al aanwezige inventaris. Als dit nodig is, maak ik samen met een school ook een heel nieuw ontwerp voor de beeldschermwerkplekken.
Kinderen hebben tenslotte óók recht op een goede, gezonde beeldschermwerkplek!
Ik kom graag een keer langs om meer informatie te geven!